Invadert av mosaikk i Paris

Foto: Elise Agdestein

iEuropa i Paris

Hvis du går rundt i Paris sine gater vil du kanskje merke til et mønster av mosaikk-figurer spredt på ulike bygninger? På de gatehjørnet, vegger, fortauskanter eller broer kan man legge merke til både små og store mosaikkfigurer som alle følger et gjenkjennelig tema. Artisten bak disse figurene er en anonym mann under pseudonymet «Invader».

Siden 90-tallet har denne kunstneren dekorert gatebildet i Paris med disse mosaikk-figurer. Det gjennomgående mønsteret er piksel-figurer som ligner på romvesener fra arkadespillene Space Invaders, Pac-Man og Super Mario Bros fra 70 og 80-tallet. De siste årene har kunsten blitt mer kreativ og symbolsk, men de er alle likevel gjenkjennelig gjennom hans kreative bruk av mosaikkbrikker.

De første månedene mens jeg bodde i Paris la jeg merke til disse figurene, men jeg tenkte ikke stort over det. Det var først da jeg kom over en New York Times artikkel som beskriver denne kunsten og kunstneren, at jeg ble klar over konseptet til Invader. Artikkelen forklarer det store engasjementet kunsten har fått blant lokalbefolkningen i Paris og hvordan det har blitt en viktig del av Paris’ estetikk. Arbeidet til Invader er teknisk sett ulovlig, noe som er mye av grunnen til at han i begynnelsen valgte å leve under et pseudonym. I dag er det veldig få som kjenner til identiteten til Invader, og han jobber ofte maskert og om natten.

Gjennom artikkelen ble jeg også kjent med Invaders egen app: FlashInvaders. I denne appen – som ble utgitt to år før Pokémon Go – kan man samle poeng ved å skanne figurene til Invader. På denne måten kan man samle på egne figurer og konkurrere med andre om å samle mest mulig poeng. Alle figurene til Invader har en ulik poengsum avhengig av hvor store de er og hvor vanskelig det er å finne dem. I skrivende stund har appen 380 721 brukere, mens Jules-Martin ligger på topp med 3432 figurer. Jeg har bare skannet 159.

Foto: Elise Agdestein

Denne appen har gjort byvandring i Paris til en sann glede. Når jeg går i Paris, har jeg alltid et observant øye for fargerike mosaikkfigurer. Og når oppdager en figur, er det bare å ta frem appen og skanne. Dette har fått meg til å begynne å legge mer merke til bybildet og sette mer pris på arkitektur, gatenavn og små detaljer i ulike bygninger. Det er nok flere som vil argumentere for at denne kunsten er som all annen gatekunst som ødelegger bybildet og bygninger. Selv opplever jeg kunsten som befriende i et bylandskap dominert av like og beige-fargede blokker.

Denne gleden og interessen for gatekunst i Paris har jeg forsøkt å spre til andre nordmenn jeg kjenner i Paris. Som lokallagsleder i ANSA-Paris, lagde vi en konkurranse om å skanne flest invader-bilder innen julebordet vårt i fjor. Personen med flest poeng fikk en premie. Nå er det ikke bare meg blant de norske studentene i Paris som blir begeistret hver gang vi ser en figur som har «invadert» bybildet i Paris.

Invader lager ikke bare kunst i Paris. Han har installert mer enn 4000 verk i 32 land. Det er for eksempel 214 figurer i Los Angeles og 3 stykker i den svenske byen Visby. På hjemmesiden til Invader, skriver han at prosjektet handlet først og fremst om å frigjøre kunst fra museer, men også frigjøre figurene Space Invaders fra TV-skjermer og bringe dem inn i vår fysiske verden.

Forrige uke fikk jeg 100 poeng da jeg skannet Invaders figur nummer 1500 i Paris, på toppen av kunstsenteret Pompidou. Selv har jeg et lite håp om at det snart dukker opp en mosaikk-figur på Munch-museet i Oslo.

Elise Agdestein

Elise går andreåret på en mastergrad i internasjonal sikkerhet ved Sciences Po i Paris.

Hun har tidligere vært praktikant ved den norske ambassaden i Riga, og vært på utveksling i Washington D.C. og New Zealand. 

Forrige
Forrige

Tett på makten i Genève

Neste
Neste

EU og russiske midler