Milanos moteindustri: Hvordan tiltrekkes turismen til landet?

iEuropa i Italia

Milano er verdens ledende globale motehovedstad, og berømt for sine luksuriøse merkevarer, trendsettende designere, og berømte moteeventyr. Jeg besøkte nylig byen for å finne ut av hvorfor folk fra verden tiltrekkes denne byen. 

Kort historikk om Milanos motehistorie, og hva som har gjort den berømt.

Milano har en lang historie innen klær, luksus, tekstiler og design. Det var først på 1800-tallet at Milano sin moteindustri slo gjennom som en fremtredende økonomisk og industriell voksende by. Paris var allerede kjent som selve motehovedstaden fra 1400-tallet, og dermed var det naturlig at motebransjen i Milano hentet inspirasjon derfra. Milano utviklet etterhvert sin egen tilnærming, som av natur var viet til nøkternhet, enkelhet og stoffkvalitet.

Gjennom 1800- og 1900-tallet utvidet byen sin rolle som et motesenter, med en rekke fremadstormende designere som bidro til Milanos image som Italias motehovedstad. Milano fremsto på 1960- og 1980-tallet som en av verdens fremste trendsettere på grunn av migrantene fra sør-italienske regioner som søkte seg nordover etter bedre kår. Denne trenden fortsatte langt inn på 1990- og 2000-tallet, og kulminerte med at byen ble en av de «fire store» globale motehovedstedene. I dag er Milano spesielt kjent for sin rolle innen prêt-à-porter-kategorien innen mote.

I 2009 ble byen erklært som «verdens motehovedstad» av Global Language Monitor, som sporer hvor mange ganger en by blir publisert i sosiale medier med «motehovedstad», og overgår til og med sine relative byer. Utover 2010- tallet har det gått opp og ned med hvor Milano befinner seg på rangeringen, men motegigantene fortsetter å utvikle designere, og turismen strømmer

Den stormende turismen i dagen Milano

Millioner av turister besøker Milano hvert år. Majoriteten av disse kommer fra naboland, og de bruker flere hundre milliarder euro. For eksempel i 2019 brukte turister 8.9 milliarder euro, og 17% ble brukt på mote og design, en svimlende sum, og noe som gjenspeiler hva folk kommer til Milano for .

Moteindustrien i Milano tiltrekker også folk rundt Milanos moteuke som avholdes to ganger i året. Disse kan selv de mest ihugne moteentusiastene besøke.

Galleria Vittorio Emanuele II er et av verdens eldste og mest berømte kjøpesentre, og har ca 2 millioner besøkende årlig. Her kan du finne verdensberømte merker som Prada, Gucci, Louis Vuitton, Borsalino, Swarovski bare for å nevne noen. Jeg satt og observerte enorme mengder med mennesker som besøker kjøpesenteret for å besøke butikkene hvor alle har svarte skilt med sitt merke innskravert i gull. 

Selvom jeg ikke er så altfor moteinteressert selv synes jeg det var svært fascinerende å se at flokker med mennesker går inn i en guccibutikk på dette kjøpesenteret, og kommer ut med ikke bare én men flere svindyre gucci vesker. De avlegger enorme pengebeløp i denne industrien, og mye tyder på at de besøker byen hovedsakelig for dette. 

Andreas Haug Nygård

-

Andreas har en mastergrad i Russland og Post Sovjetstudier og et årsstudium i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo. Han har tidligere jobbet i Irland og Ukraina, og reiser mye i Europa.

Nå jobber Andreas som flyktningrådgiver i NAV Flyktningstjeneste.

Han skriver mest om politikk, kultur og reise.

Neste
Neste

I kampen mot klimaendringer