HistorieHva skjer i Europa?InnsiktKultur og reise

Når tradisjoner i nytt lys viser seg å være rasistiske

Når tradisjoner i nytt lys viser seg å være rasistiske

En nederlandsk juletradisjon har i de siste årene vekket emosjonelle debatter og protester i landet, etter anklagelser om rasisme: nemlig «Zwarte Piet», på norsk kjent som «Svartepetter».

iEuropa i Nederland:

Det har vært mange diskusjoner i Nederland angående et fenomen kalt Sinterklaas, i Norge kjenner vi han som St. Niklas. Den 5. desember hvert år blir det feiret at Sinterklaas er i byen og julen har startet. Han deler ut gaver og leker med barna. Nisser i førjulstiden i Norge gjør noe lignende, som å dele ut godteri og mandariner ved julegrantenninger.

Én av Sinterklaas’ hjelpere er Zwarte Piet, vi kjenner ham i Norge som Svartepetter som er en pipefeier. Svartepetter kommer én uke før Sinterklaas og deler ut peppernøtter til barna som forberedelse til at Sinterklaas snart kommer. Denne feiringen har bydd på mange diskusjoner i moderne tid, fordi det i nyere tid har vært større søkelys på hva som faktisk er rasisme og hvordan særlig hvite mennesker har uttrykt seg rasistisk, også innenfor ulike tradisjoner.

Svartepetter har tradisjonelt sett malt ansiktet helt svart, noe som kan minne om det som på engelsk kalles «black face» som har vært mye diskutert de siste ti årene. Dette går ut på at hvite mennesker har malt seg mørke i ansiktet for å portrettere mørkhudede personer. Diskusjonen i Nederland går mye ut på at dette er en gammel tradisjon, og mange forsvarer av den grunn at det ikke vil være rasistisk å male huden svart. Men, nyere generasjoner mener det definitivt er «black face» som blir gjort, og at tradisjonen derfor bør endres.

Tradisjonen har i de siste årene ført til emosjonelle debatter og protester, som senere har utartet seg til hærverk og vold i forsøk på å få slutt på denne tradisjonen. I 2018 ble det i Rotterdam holdt en anti-rasistisk protest under ankomsten av Svartepetter, hvor flere kler seg opp, maler ansiktet svart og går i parader. De som protesterte mot Svartepetter ble kastet bananer og egg på. Det ble slengt rasistiske uttalelser mot dem, og flere gjorde Hitlerhilsener til de som protesterte.

Mange var sjokkert over hendelsene i Rotterdam, men ikke de mørkhudede. De har sagt i mange år at det som blir portrettert som Svartepetter, er en rasistisk handling i seg selv. Det virker som at det er alt eller ingenting. Enten så fortsetter tradisjonen som før med «black face», eller så blir ikke tradisjonen fulgt i det hele tatt. Dette er en av de større feiringene Nederland har, og er godt integrert i samfunnet. Hele 89 prosent av den nederlandske befolkningen var i favør av å fortsette å male ansiktet svart i 2013. Innen 2017 var tallet 68 prosent. Det er en stor nedgang.

Min mening i alt dette er at Svartepetter er en pipefeier, som vil si at han selvfølgelig blir skitten i arbeidet og merker av kull kan forekomme uten at en maler ansiktet svart. En kan heller smøre noen kullmerker i ansiktet for å vise at man har vasket piper og blitt noe skitten etter arbeidet. Noe som i nyere tid har blitt praktisert hos noen.

Men, en tradisjon kan på ingen måte være viktigere enn menneskers sikkerhet. Hvis en tradisjon vekker frem disse rasistiske handlingene og gir grobunn for at personer føler seg utrygge i et samfunn – hvordan kan det være en tradisjon verdt å ta vare på?

 

 

Foto: Frans Berkelaar, via Flickr

Publisert: 15. desember 2022

Share this post

About the author

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *