ForbrukerHva skjer i Europa?Kultur og reise

Spis mer kjøtt!

Spis mer kjøtt!

Det tsjekkiske landbruksdepartementet har satt i gang en storsatsing med kampanjen «Spis mer kjøtt», rundt om i Tsjekkia. Hva menes med slagordet? Og hvorfor ville en slik kampanje trolig vært kontroversiell i Norge?

iEuropa i Praha:

I Norge leser vi stadig debatter om redusert kjøttforbruk, samt om helse- og miljøfordelene av å minske inntaket av rødt kjøtt. Mange argumenterer for at befolkningen må spise mer kylling og svin for å redde klimaet, da storfekjøtt er langt mindre ressurseffektivt. Oftere og oftere assosieres spesielt rødt kjøtt med store klimautslipp. Personlig syntes jeg definitivt at det er en nødvendig og viktig debatt. Det er klart en mer nyansert debatt med mangfoldige meninger og perspektiver, men jeg skal ikke gå inn på hele den norske kjøttdebatten her. I Tsjekkia virker det derimot som om debatten begynner å ta en litt annen retning.

Denne uken kunne en tsjekkisk ambassadekollega av meg fortelle om landbruksdepartementets nye storsatsing på kjøttreklame – en stor promoteringskampanje for å få befolkningen til å spise mer kjøtt. Jeg forstod først ikke helt hva kollegaen min mente. «Definitivt sterk lobbyvirksomhet» påstod hun. Jeg ba om bakgrunnsmateriale med én gang. Hun hadde derimot helt rett, det tsjekkiske landbruksdepartementet har akkurat lansert en stor kampanje med mål om å øke kjøttforbruket i landet. Nokså ulikt noe jeg har sett eller lest om hjemme, iallfall i fra statlig norsk sektor.

Kampanjen «Spis mer kjøtt», oversatt til norsk med Google oversetter. Skjermbilde: Žeru maso

«Jeg er et rovdyr og jeg skammer meg ikke over det» er overskriften som møter deg når du åpner nettsiden til den nye kampanjen (oversatt med Google oversetter). Nevneverdig er det at landbruksdepartementet står som finansiell sponsor – som kommer tydelig frem flere steder på nettsiden til kampanjen. Den er tilgjengelig her.

Målet beskrives som å understreke viktigheten av kjøtt i menneskelig ernæring, samt å få frem det brede spekteret av kjøtts kulinariske bruksområder. Videre skal prosjektet jobbe for å opprettholde husdyrbestanden i Tsjekkia, og forsvare kjøttindustrien mot presset fra planteerstatninger og liknende alternativer.

Kjøtt: en sentral del av det tsjekkiske kjøkken. Foto: Eira Cornelia Harvik-Wright

Michal Berg, medformann for de tsjekkiske miljøpartiet, diskuterer videre på Twitter hvordan kampanjen skal ha kostet landbruksdepartementet 4 millioner tsjekkiske koruna – nesten 1,7 millioner norske kroner. Jeg lurer på hvordan en slik promotering hadde blitt mottatt av befolkningen i Norge, eller hvorvidt landbruksdepartementet hjemme noen gang ville gjennomført et lignende stunt?

Den tsjekkiske kjøttkampanjen er spesielt kritisk til falskt kjøtt, omtalt som «imitert» kjøtt. Egne artikler er postet på nettsiden om påståtte næringsforskjeller mellom imitert kjøtt og det som gjentatte ganger blir beskrevet som naturlig kjøtt. Illustrasjoner viser også til den angivelige enkle måten å produsere en biffburger på, og den derimot langdryge prosessen som kreves for å fremstille en vegetarburger.

Jeg skal ikke forsøke å argumentere om næringsinnhold eller fremstillingsprosesser, men jeg er noe målløs over hele prosjektet. Jeg er ingen ekspert, men det er utvilsomt mange fakta som mangler. «Spis mer kjøtt» har jeg sjeldent hørt i politikken før, men så er også Tsjekkia et tungt kjøttorientert land. Kjøtt og øl renner gjennom enhver tsjekkers blodåre.

Jeg klarer heller ikke å la være å tenke på den tsjekkiske landbrukskonglomeraten Andrej Babiš og hans enorme selskap Agrofert. I fjor skrev jeg om hvordan «Agrofert i dag driver selskaper innenfor de aller fleste områder innen tsjekkisk næringsmiddelindustri, fra oppdrett og landbruksutstyr til matlaging, jordbruk, logistikk, energi og skogbruk». Jeg påstod at mathandelen i Tsjekkia er politisk, og det har absolutt ikke endret seg i mine øyne nå. Ingen fakta er på bordet for å fastholde at Babiš har noe med kampanjen å gjøre, men det er likevel et underlig prosjekt med trolig sterk lobbyvirksomhet i ryggen.

 

 

 

Foto: Eira Cornelia Harvik-Wright

Publisert: 5. desember 2022

Share this post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *