ForbrukerHva skjer i Europa?InnsiktKultur og reiseSportUng i Europa

Hvordan et energidrikkselskap snudde den tyske fotball-ligaen på hodet

Hvordan et energidrikkselskap snudde den tyske fotball-ligaen på hodet

Til tross for overveldende motstand i hjemlandet har RB Leipzig klatret til topps i den tyske Bundesliga. I denne artikkelen skal vi se nærmere på utfordringene laget har møtt på veien og hvordan de har taklet problemene de har stått ovenfor. Hvordan kan det ha seg at et østerisk energidrikkfirma bygget opp et tysk fotballag til å bli suksessfullt på tross av så lite popularitet?

iEuropa i Tyskland:
Jeg har alltid syntes at fotball er en rar idrett å være ekstremt interessert i. Å se 22 menn løpe etter en ball som havner i nettet kun et par ganger i løpet av de 90 lange minuttene kampen varer, har alltid virket som bortkastet tid for meg. Oppå det har man utallige korrupsjonsskandaler. De største ligaene er i stor grad eid av russiske oligarker, sjeiker fra Midtøsten og kinesiske konglomerater med liten respekt for menneskerettigheter. Legg på de sinnssyke lønningene til de beste spillerne, og et VM i Qatar som holdes til tross for at 6500 migrantarbeidere døde der mellom 2010 og 2020 på grunn av grusomme arbeidsforhold, så fører det til at jeg alltid har hatt ganske lite til overs for hvilket strupetak denne idretten har på Europa.

Den tyske Bundesliga har lenge virket som et friskt pust i denne skitne verdenen. Tysk fotball har ikke forandret seg særlig siden 1960. Stadionene er kanskje større, draktene har kanskje reklame på seg, men spillet anses fortsatt som en hellig kontrakt mellom klubben og deres fans. For å passe på at sjelløse selskaper og korrupte rike folk ikke kjøper opp klubber i Tyskland, slik de gjør i andre land, har de et system som kalles 50+1. Dette systemet må respekteres for å få lov til å konkurrere i Bundesliga, og er designet for å passe på at klubbens medlemmer beholder kontrollen over laget sitt ved at de skal eie minst 50 prosent av aksjene pluss 1, som beskytter klubbene fra innflytelsen til eksterne aktører. I 2009 forsøkte Hannover 96 å endre regelen, noe som ble stemt ned av 32 av 36 klubber. Et par unntak er blitt gjort for tyske selskaper eller individer som har sponset i over to tiår, slik som Volkswagen og legemiddelselskapet Bayer.

Likevel har sterke krefter prøvd å komme seg rundt denne regelen. Det østerrikske energidrikkfirmaet Red Bull har bygd opp laget RB Leipzig fra bunnen, og det har raskt blitt det mest hatede laget i hele Bundesliga. Hvis du, som tysk fotballfan, ikke har RB Leipzig som ditt favorittlag, er det mest sannsynlig det laget du liker minst.

Red Bull har en desperat og litt småtragisk historie når det gjelder å komme seg inn i den tyske Bundesliga. Selskapet prøvde seg først på et lag allerede i 2006, det Hamburg-baserte laget FC St. Pauli, som også er kjent for sine venstrevridde tilhengere. Det øyeblikket det ble tydelig for tilhengerne at selskapet hadde planer om å overta, ble det opprør blant fansen og Red Bull måtte avslutte kontrakten. Deretter prøvde de seg på TSV 1860 München, men også der måtte de avslutte kontrakten på grunn av motstand. Det virket imidlertid som at det var vanskelig for dem å lese tegnene på at de var uønsket, siden de likevel prøvde å komme seg inn til Fortuna Düsseldorf. Planene ble møtt med ville protester fra rasende supportere, og de møtte på flere rettslige problemer. Dette gjorde at de trakk seg tilbake østover i Tyskland, og mot Leipzig.

Her bestemte selskapet seg rett og slett for å lage sitt eget lag. I 2009 overtok Red Bull kontrollen over SSV Markranstädt, som lenge hadde holdt seg i tysk femtedivisjon. De endret navnet skamløst til RasenBallsport Leipzig, forkorta RB Leipzig, som er tilsvarende å kalle et norsk lag for “GressbaneBallspill”, et ord som egentlig ikke finnes. Dette fordi det ikke er lov å endre navnet til et lag for kommersielle grunner og hete Red Bull. Alle de syv grunnleggende medlemmene var enten ansatte eller agenter i Red Bull GmbH.

Når laget skulle begynne å spille ble flere kamper kansellert på grunn av sikkerhetshensyn. De tyske fotballtilhengerne var rett og slett rasende. Likevel, på bare åtte sesonger klarte de å komme seg til Bundesliga. Axel Hellmann, som sitter i styret til konkurrenten Eintracht Frankfurt stilte spørsmålet: “Skal fotball være for menneskene som elsker fotball, eller skal det være for noe annet?” med et sterkt hint til markedskreftene som styrer RB Leipzig. Når RB Leipzig spiller i Frankfurt nekter de å vise logoen deres i arenaen, og når RB Leipzig for første gang reiste til Union Berlin, brukte Berlin-klubben en side i programmet som vanligvis beskriver historien til den besøkende klubben til å i stedet vise hvordan man skulle avle okser. Fortuna Düsseldorf nekter å spille vennskapskamper mot dem eller anerkjenne laget i noe større grad enn det som er lovpålagt. Fangrupper boikotter turer til arenaen til RB Leipzig, og nesten alle viser bannere med sterkt nedsettende ord mot laget og selskapet.

Til tross for overveldende motstand, og store opprør blant supportene klarer RB Leipzig å holde seg i toppen av Bundesliga. Dette markerer i verste fall et skille i ligaens “rene” spill, og kan resultere i at Tysklands 50+1 system faller i grus og som så mange andre ligaer i Europa ender opp med å bli styrt av grådighet og penger.

 

 

Foto: J. Huebner, imago images

Publisert: 12. september 2022

Share this post

About the author

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.