Den politiske mathandelen i Tsjekkia

0 kommentarer
 
 

Å sette seg inn i politikken i et nytt land er en krevende og tidvis langdryg prosess, men letter man litt på sløret finner man fort en rekke interessante nyheter og temaer. Slik er det også her i Tsjekkia, et land styrt av mannen med kallenavnet «The Czech Donald Trump».

Flere hendelser har gjort at nåværende statsminister Andrej Babiš har blitt sammenlignet med Donald Trump. Babiš er, som tidligere president Trump, en velstående businessmann som til stadighet er etterfulgt av en skandale. Babiš og Trump er også begge de første milliardærlederne i sine respektive land, som har vist seg å være en grobunn for vennskapelige samtaler og møter mellom de to.

Babiš bygde opp et imperium av rikdom og innflytelse allerede før han trådde inn i de politiske rekker – dette gjennom landbrukskonglomerat sitt Agrofert. Agrofert driver i dag selskaper innenfor de aller fleste områder innen tsjekkisk næringsmiddelindustri, fra oppdrett og landbruksutstyr til matlaging, jordbruk, logistikk, energi og skogbruk. Det driver en såkalt «fra felt til gaffel»-praksis, der selskapet er involvert i alle leddene i prossesen. Dette betyr med andre ord at statsministerens eget foretak er innblandet i store deler av landets matproduksjon, og at varer som brød og meieriprodukter, så vel som gjødsel og maskiner, kan knyttes tilbake til Agrofert – og Babiš’ formue.

Statsministeren påstår selv at båndene til Agrofert er brutt etter at han ble statsminister, da selskapets eierskap (motvillig) skal ha blitt plassert i to ulike fond styrt av familie og advokater. Dette ble gjort for å unngå interessekonflikter. Man kan derimot undre seg om interessekonfliktene er helt demmet opp for, ettersom firmaet er blant hovedmottakerne av EU-subsidier i landet. Noen interessekonflikter må ha oppstått fordi EU-kommisjonen trakk tilbake toårige subsidier gitt til selskapet.

Andrej Babiš og Ursula von der Leyen. Foto: Europakommisjonen

Babiš’ mange motstandere har gjentatte ganger uttrykt misnøye ved den «politiske mathandelen», og sier det er vanskelig å finne produkter som ikke kan spores tilbake til Agrofert og Tsjekkias statsminister. Det ytres om at mathandelen har blitt politisk, og at man ufrivillig og indirekte støtter en politikk man muligens ikke ønsker. Misnøyen har blant flere blitt så stor at landets 10 millioner innbyggere nå kan laste ned mobilappen «Bez Andrej» som kort kan oversettes til «uten Andrej». Appen brukes til å scanne produkter i landets ulike matbutikker for å finne ut hvilke som kan spores tilbake til Agrofert. Dette illustrerer et tydelig opprør mot landbruksmogulen, som er en av landets rikeste menn.

Mye kan tyde på at misnøyen har steget ytterligere i det siste, ettersom en ny lovgiving foreslått i januar innebærer at matbutikker større enn 400 kvadratmeter må tilby minst 55 prosent nasjonalproduserte matvarer innen året er omme. Dette betyr at over halvparten av frukt, grønnsaker, melk eller kjøtt solgt i landets store butikker må være produsert i Tsjekkia. Andelen skal så øke gradvis frem til 73 prosent i 2028. Overskrifter som «tsjekkere kan se frem til en bananfri diett» har vært å se i media, og kritikere har vist til hvordan landet mangler kystlinje og tvilsomt kan produsere tilstrekkelige mengder mat selv. Tsjekkia har til nå i stor grad vært avhengig av matvareimport.

Forslaget har blitt begrunnet med proteksjonistiske argumenter om støtte til lokalt næringsliv og nasjonal inntekt, og noe overraskende nok som støtte til miljøkampen med kortreist mat. Babiš uttrykte motstand mot denne lovgivningen og uttalte at han anser det som en unyttig politisk gest i strid med EUs indre markedsprinsipper. Statsministeren skal vel og merke ikke ha vært til stede da det avstemningen over lovforslaget ble avholdt, men det ble imidlertid presset gjennom av hans egen regjering og godkjent av parlamentsmedlemmer fra hans partiet. Det virker noe suspekt, da statsministeren selv trolig har mye å vinne på en slik proteksjonistisk handelspolitikk. Politikken om å begrense import er ikke noe nytt i Tsjekkia, men skal ha akselerert under Babiš’ regjering.

Kritikere av den nye matvarelovgivningen har sagt at dette vil gagne Babiš og selskapet Agrofert, mens den skader forbrukerne ved å dempe konkurransen og risikere gjengjeldelse av naboland som taper økonomisk på mindre eksport. Lovforslaget ble nylig nedstemt høyere opp i det politiske systemet,  som viser at statsministeren og selskapet kanskje ikke har like bred politisk støtte som ønsket. Det blir spennende å se om lovforslaget går gjennom eller ikke.

Foto forside: Andrej Babiš, Europakommisjonen. 


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *