Italiensk, artist – og til og med lønnet!

0 kommentarer
 
 

Den historien jeg nå skal fortelle, er en historie om håp. Det er ikke enda en fortelling om den økonomiske krisen, eller om mangelen på arbeid, men en historie om styrke, overraskelser og vitalitet, en historie som kan inspirere alle og enhver.

Maddalena Carrai bor i Livorno, en by i Toscana, i nærheten av Firenze. Hun er kunstner, men talentet hennes ble ikke lagt merke til, i alle fall ikke før den dagen da Lady Gaga, via sin kunstneriske direktør, Marla Weinhoff, bestemte seg for å kjøpe arbeidene hennes. Ikke bare det, Maddalena har fått arbeidskontrakt og hun utbetales jevnlig for den kunsten hun produserer. Det skjer ikke ofte i Italia.

For noen måneder siden skrev jeg en artikkel hvor jeg fortalte om hvor dårlig ansett kunstneryrket er i Italia, og hvordan det å være musiker, maler, og skuespiller ikke ansees som å ha et yrke, men snarere som å utøve en hobby.

Jeg vil gjerne at dere skal ha det i bakhodet når dere leser det intervjuet som nå følger. For sannheten er at til tross for denne situasjonen, så finnes det eksempler på at de som er villige til å gi alt og litt til, og som vet å bruke de riktige kommunikasjonskanaler, faktisk kan lykkes. Det er altså ingen grunn til helt å miste motet.

Maddalena Carrai, Lady GaGa

En av Maddelenas populære tegninger. Foto: http://goo.gl/5JqDxm

Maddalena Carrai er bare 22 år gammel, men hun er en ypperlig illustratør og tegneserieskaper. Hun er selvlært tegner. Hun gikk på reallinja på videregående skole og tok artium med toppkarakterer, før hun søkte seg inn på fakultetet for bioteknologi ved universitetet i Firenze.

Etter fire måneder avbrøt hun imidlertid studiene. Hun hadde et annet kall. Hun bestemte seg for å satse full og helt på en illustratør-karriere. Hun meldte seg på et fire-måneders kurs i Firenze, og brukte hvert ledige minutt på å tegne, for å perfeksjonere teknikken.

Maddalena er fascinert av Lady Gaga, og etterhvert begynte hun å lage satiriske vignetter og illustrasjoner som, når de sees i sammenheng, danner basis for en musikkvideo. Da Lady Gaga lanserte sitt eget sosiale nettverk (littlemonsters.com), la Maddalena ut illustrasjonene sine. De blir raskt veldig populære, hver illustrasjon får i gjennomsnitt to tusen likes, noe som i sin tur gjør Maddalena veldig synlig på nettverket.

Så, en dag, kommer den uventede telefonen.

– Jeg ble kontaktet av Marla Weinhoff, Lady Gagas kunstneriske direktør, og hun spurte meg, på svært uformelt vis, om jeg ville bli en del av teamet, forteller Maddalena. Arbeidsoppgavene bestod i å produsere seks tavler til bruk i intern scenografi, i standene som ble brukt på Lady Gaga’s Born This Way Ball Tour, altså området hvor folk slapper av før konsertene.

Alt dette skjedde for rundt to år siden, i månedsskiftet november desember i fjor.

Maddalena akepterte entusiastisk, selv om hun tilstår at hun hadde vanskelig å tro det hun hørte.

– Et ordentlig jobbtilbud, med kontrakt! Etter det har jeg blitt lønnet jevnlig for arbeidene mine.

Det hører med til historien at Maddalena i utgangspunktet ikke kunne utstå Lady Gaga. Sommeren 2009 ble hun utrolig lei av å høre låten “Poker Face” på radioen hele tiden.

– Det var først da jeg så musikkvideoen til Bad Romance, at jeg endret oppfatning.

Maddalena Carrai har et tett og godt forhold til Marla Weinhoff, og takket være sistnevnte har den unge italienske tegneren også fått andre oppdrag.

Hun jobber på et prosjekt for Versace Versus i New York, hun har jobbet for iTUnes Music Festival og hun planlegger også noen nye overraskelser for Lady Gagas neste turné, som har startskudd i USA i 2014.

– Samarbeidet mitt med Lady Gaga pågår enda, forteller Maddalena, men jeg anser meg fremdeles ikke som et fullverdig ansatt. Jeg foreslår å lage ting, også for å få erfaring, og de gjør meg en tjeneste når de bestiller verk av meg.

Den beste delen av intervjuet var da jeg spurte Maddalena hvordan hun synes det står til med artistyrket i Italia. Dette er hva hun svarte:

– I Italia tar de deg for en dott. I Amerika kjente de meg ikke i det hele tatt, men de betalte umiddelbart. Uken etter at arbeidene var levert inn, var jeg alt blitt betalt, med kontrakt og fakturaer i orden. Her, for å få betalt, dersom jeg blir betalt i det hele tatt da, må jeg omtrent be på mine knær. Og de jobbene jeg har fått i Italia, har jeg åpenbart fått fordi folk har hørt nyss om at jeg samarbeider med Lady Gaga. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg aldri fått dem.

Når jeg spør hvordan hun synes artistisk arbeid verdsettes i Italia, svarer hun raskt.

– Elendig! For eksempel skal jeg gjøre en jobb for et av de mest anerkjente klesmerkene i verden, men de betaler ingenting. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de insisterer på at en artist som gjør et liveshow i Milan en kveld, ikke fortjener å betales. Jeg kjenner illustratører, malere, og tegnere fra Italia, kjempegode, som i Paris behandles som virkelige kunstnere, mens de i Italia hele tiden må forklare hva de driver med, uten at folk forstår. I Italia er vi livredde for nye ting.

Så kommer det såreste punktet. Som de fleste italienske ungdommer, tenker Maddalena ofte på a forlate Italia.

– Det er bittert. Jeg er så heldig å ha en fantastisk familie, jeg trives kjempegodt, jeg har gode venner, fantastiske mennesker alle sammen. Livorno er en liten by, men jeg trives. Men om jeg skal følge hjertet og leve av det jeg gjør, så er jeg tvunget til å reise. Her til lands finnes det ingen muligheter.

Om dere nå forventer at historien slutter med at Maddalena blir fulltidsansatt og en integrert del av Lady gagas mannskap i New York, så må jeg skuffe dere.  Men vi har likevel stor tro på Maddalena, og føler oss sikre på at hun vil overraske oss stort i tiden som kommer. For italienske ungdommer representerer Maddalena håp, historien hennes gir håp for fremtiden. Hennes talent, ståpåvilje, og nese for å bruke riktige midler til riktig tid, gjør henne til et strålende eksempel for unge europeere som strever med å klare seg i disse krisetider.

Dette innlegget er en del av serien Europabloggen.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *