Ny app gir deg forbrukerråd i utlandet

0 kommentarer
 
 

Har du noen gang kjøpt noe i annet land, for så å oppdage at det ikke er som det skal være? Er du usikker på hvilke rettigheter du har hvis flyet ditt er forsinket eller kansellert? Nå har det kommet en app som hjelper deg med din forbrukerrettigheter når du er på ferie.

Denne sommeren har European Consumer Centres Network (ECC-Net) lansert ECC-NET: Travel App, som informere forbrukere om hvilke rettigheter de har når de er i utlandet.

EEC-Net et nettverk med alle nasjonale forbrukerorganisasjoner i EU samt Norge og Island. I Norge er Forbruker Europa nettverkets kontor.

I alle landene som er med i EEC-net hjelper appen deg i situasjoner der du er usikker på dine forbrukerrettigheter. Det kan være om du har kjøpt et ødelagt produkt, hotellrommet er dyrere enn først avtalt eller at du har behov for medisinsk behandling.

Appen er gratis og fungerer enkelt: Først velger du ditt eget språk, deretter velger du landet du er i. Kommer du opp i en situasjon der du er usikker på dine forbrukerrettigheter, gir appen deg informasjon om hva du har krav på, samt relevante fraser på norsk og på det språket som gjelder der du er på ferie. Den fungerer selv når du er offline, du trenger derfor ikke bekymre deg for roamingprisene.

Skulle du komme opp i en virkelig krise gir ECC-Net: Travel App deg hjelp med å finne din nærmeste ambassade, EEC-net-kontor og nødnumre i landet du er.

ECC-Net: Travel App fås til iPhone, Android og Windows-telefoner.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *